Αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Ιδρυτικά μέλη Εργαστηρίου Αθλητικής Παιδαγωγικής » Δημήτρης Χατζηχαριστός

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΙΣΤΟΣ 

Ο Δημήτρης Χατζηχαριστός γεννήθηκε το 1956 στη Νικόκλεια Σερρών. Υπήρξε ένας από τους πρωτεργάτες της «επιστημονικής εποχής» του κλάδου της Φ.Α. & του Αθλητισμού με πρωτοπόρα φοιτητική δράση.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ολοκλήρωσε με άριστα τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Ινστιτούτο Φ.Α. & Αθλητισμού του Βουκουρεστίου, ενώ το 1983 έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα με διάκριση, στην επιστήμη της Φ.Α από την Ακαδημία Φ.Α. της Βαρσοβίας.

Σε ηλικία 21 ετών ξεκίνησε το διδακτικό του έργο ως καθηγητής Φ.Α. στη Β/θμια εκπαίδευση, ενώ σε ηλικία 30 ετών εξελέγη σε θέση επίκουρου καθηγητή, στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο γνωστικό αντικείμενο της Αθλητικής Παιδαγωγικής.

Με έντονο προβληματισμό και δημιουργική ανησυχία για την προοπτική του αντικειμένου, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 διεξήγαγε πρωτότυπες έρευνες που καταδείκνυαν την αναγκαιότητα αλλαγής προσανατολισμού της Φ.Α. από την εκμάθηση δεξιοτήτων στη ‘δια βίου άσκηση’ για διατήρηση υψηλού επιπέδου υγείας και προσωπικής-κοινωνικής αποδοτικότητας (Χατζηχαριστός, 1983).

Ο Δημήτρης Χατζηχαριστός ήταν ένα ανήσυχο πνεύμα, ένας ακούραστος αγωνιστής με βαθιά αγάπη για την επιστήμη του, την οποία υπηρέτησε με υποδειγματική προσήλωση και ανιδιοτέλεια. Πίστευε ακράδαντα ότι η επιστημονική γνώση γίνεται αληθινή δύναμη όταν χρησιμοποιείται για να υπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου. Για το λόγο αυτό, οι προτάσεις του δεν παρέμειναν στο επίπεδο των θεωρητικών διακηρύξεων, αλλά διακινήθηκαν από τον ίδιο ενεργά μέσω της πλούσιας δράσης του σε επιστημονικό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο.

Ένα μεγάλο μέρος του ερευνητικού και συγγραφικού του έργου πραγματεύεται τη διάρθρωση και εφαρμογή ενός ενιαίου σύγχρονου συστήματος Φ.Α. που δομείται με βάση τη συστημική προσέγγιση (Ξυδιάς 1995), και τις ψυχολογικές και παιδαγωγικές θεωρίες. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, οργανωτικές αρχές και κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τη διοικητική δομή και την αλληλεπίδραση όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων Φ.Α. της χώρας, για την ικανοποίηση των αναγκών σωματικής και κινητικής ανάπτυξης των Ελλήνων μαθητών.

Έχοντας ιδιαίτερη έφεση στον τομέα της πληροφορικής, αξιοποίησε την τεχνολογία των πολυμέσων στη διδασκαλία και δημιούργησε ειδικό πρόγραμμα αυτοματοποίησης και μηχανοργάνωσης του Συστήματος Φυσικής Αγωγής. Επεξεργάστηκε πρόγραμμα ανάλυσης της αλληλεπίδρασης δασκάλου-μαθητών και κατασκεύασε ένα λογισμικό καταγραφής της ρυθμικής ικανότητας, μίας εξέχουσας μορφολογικής παραμέτρου του κινητικού συντονισμού.

Ο Δημήτρης Χατζηχαριστός έφυγε νωρίς από τη ζωή το Φεβρουάριου του 2014,  αφήνοντας πίσω του μεθοδικά κατηγοριοποιημένη επιστημονική γνώση και καινοτόμα εργαλεία εφαρμοσμένης παιδαγωγικής και εκπαίδευσης. Η εφαρμογή αυτών στην καθημερινή πρακτική του σχολείου θα εξυψώσει το επίπεδο της Φ.Α. στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην παροχή υψηλού επιπέδου αγωγής προς τους μαθητές της, όπως εκείνος οραματίζονταν.